21 marca, dzień równonocy wiosennej, to wyjątkowy moment w roku, kiedy po długiej i chłodnej zimie w końcu możemy przywitać wiosnę. To czas, w którym przyroda budzi się do życia, a słońce zaczyna ogrzewać ziemię, zapraszając nas do spędzania więcej czasu na świeżym powietrzu. Wiosna to nie tylko zmiana w przyrodzie, ale również nowy początek – symbolizuje nadzieję, odnowę i radość z drobnych rzeczy. Dzień 21 marca to doskonała okazja, by celebrować tę piękną porę roku i wprowadzić do naszej codzienności więcej energii oraz optymizmu.
W naszej szkole, w tym dniu, zostały przygotowane atrakcje, które miały na celu nie tylko uczczenie nadejścia wiosny, ale także edukację i wspólne przeżywanie radości płynącej z tej wyjątkowej pory roku.
Świętowanie rozpoczęło się od aktorskich występów uczniów z młodszych klas. Dzieci z klasy 2 i 3 zaprezentowały pouczającą historię niesfornego Piotrusia, który przez swoje wagary omijał szkołę. Jego przygoda pokazała, jak ważne jest regularne chodzenie do szkoły, ponieważ to właśnie szkoła jest fantastycznym miejscem, które daje nam ogrom wiedzy i otwiera drzwi do przyszłości.
Następnie na scenę wkroczyły w barwnych strojach dzieci z przedszkola i kl.1., które w inscenizacji pt.„ Gdzie jest wiosna?” wcieliły się w role reporterów i dziennikarzy poszukujących w terenie pojawienie się pierwszych oznak wiosny. Dzięki ich relacjom mogliśmy zobaczyć, jakie pierwsze kwiaty zakwitły na łące, jakie ptaki wróciły z ciepłych krajów. Uczestniczyliśmy również w przebudzeniu niedźwiedzia czy poszukiwaniu żony przez ślimaka. Na zakończenie różnokolorowy korowód dzieci radosnym śpiewem powitał Panią Wiosnę, by razem z nią wyruszyć na pierwszy wiosenny spacer.
W tym dniu uczniowie również brali udział w warsztatach profilaktycznych związanych ze zjawiskiem przemocy w sieci. Zajęcia prowadzone były w dwóch grupach wiekowych; młodszej - kl. 1-3 oraz starszej - kl. 4-8. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na zjawisko cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ich na specyfikę tego problemu, szczególnie w kontekście możliwych konsekwencji, jakie niesie ze sobą tego typu zachowanie, zarówno dla ofiar, jak i sprawców. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się, jakie formy może przyjmować cyberprzemoc, jakie emocje może wywoływać u jej ofiar oraz jakie konsekwencje mogą spotkać osoby, które dopuszczają się przemocy w internecie. Ponadto, uczniowie poznali zasady bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci, a także dowiedzieli się jak reagować w sytuacjach, gdy z takim zjawiskiem się spotkają. Szczególną uwagę zwrócono na to, jak powinna zachować się ofiara tego zjawiska, gdzie może szukać pomocy oraz jaka jest rola świadków . Uczniowie otrzymali również wskazówki dotyczące tego, jak zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą przemocy w sieci.
W trakcie warsztatów dzieci uzupełniały karty pracy , które pomogły im lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia oraz wypracować reguły bezpiecznego korzystania z zasobów Internetu teraz , jak i w przyszłości.
Dzień Wiosny w naszej szkole był pełen radości, wspólnej zabawy, edukacji oraz refleksji. Uczniowie nie tylko przywitali wiosnę, ale także poszerzyli swoją wiedzę na temat cyberprzemocy. Był to dzień pełen uśmiechów i wiosennego entuzjazmu.